Ewidencja VAT. Jak ją prowadzić?

Ewidencja VAT wiąże się z koniecznością prowadzenia rejestru sprzedaży i zakupu. Obowiązek takiego rozliczenia spoczywa na czynnych podatnikach podatku od towarów i usług. Brak ewidencji lub błędy w rejestrze, które zostaną wykryte podczas kontroli skarbowej, mogą narażać przedsiębiorców na wysokie kary finansowe. Aby uniknąć kłopotów prawnych, niezwykle ważna jest znajomość przepisów, która przekłada się na prawidłowe prowadzenie ewidencji VAT. Co zrobić, by mieć pewność, że rozliczenie VAT przebiega właściwie? O tym, jak prowadzić ewidencję, by uniknąć nieprawidłowości, przeczytasz w dalszej części artykułu.

Jak należy prowadzić ewidencję VAT?

Ewidencja sprzedaży umożliwia prawidłowe wyliczenie kwot podatku należnego, z kolei ewidencja zakupu określa wysokość podatku naliczonego. Dane te pozwalają na przygotowanie właściwej deklaracji podatkowej w danym okresie rozliczeniowym, dlatego bardzo ważne jest to, by nie zawierały błędów. Mianowicie informacje wpisywane do ewidencji muszą pokrywać się z tymi, które będą uwzględnione w rozliczeniu dochodowym. W związku z tym każdy podatnik VAT jest zobowiązany do tego, by prowadzić ewidencję VAT w formie elektronicznej. Dokumenty w formie plików JPK_VAT przesyła się do urzędu skarbowego w trybie rozliczenia miesięcznego lub kwartalnego.

Właściciele firm rzadko mają jednak odpowiednią wiedzę do tego, by samodzielnie zająć się rozliczeniami. Niekiedy brakuje im też czasu na zajmowanie się formalnościami, dlatego rozwiązaniem jest zlecenie tego obowiązku specjalistom. Najczęściej przedsiębiorcy decydują się na zatrudnienie księgowej. Taka opcja jest jednak kosztowna i wiąże się z utrzymaniem dodatkowego pracownika. Z tego powodu coraz popularniejsza staje się współpraca ze sprawdzonym biurem rachunkowym. Współpraca ze specjalistą z naszego biura rachunkowego Progres jest gwarancją tego, że ewidencja będzie prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami, a przedsiębiorca nie będzie musiał martwić się o nieprawidłowości wynikające z braku wiedzy czy niedopatrzenia.