Co robić, jeżeli pracodawca nie przesłał PIT?

Roczne rozliczenie podatku dochodowego PIT jest obowiązkiem każdego uzyskującego przychody podatnika. Bez względu na wysokość dochodów osoba fizyczna jest zobowiązana do tego, by w odpowiednim czasie złożyć w urzędzie skarbowym dokument informujący o rocznych dochodach i zaliczkach pobranych na podatek dochodowy przez zakład pracy. Pracodawca powinien przekazać PIT za poprzedni rok podatkowy pracownikowi do końca lutego. Niestety, zdarzają się takie sytuacje, że mimo upływu terminu, zakład pracy nie przekazuje dokumentu. Co należy wówczas zrobić, by wypełnić obowiązek podatnika i złożyć PIT w odpowiednim czasie? O tym, jak reagować, gdy pracodawca nie przesłał PIT, przeczytasz w dalszej części artykułu.

Jak należy postąpić, gdy pracodawca nie wystawił PIT?

Obowiązek rozliczenia PIT spoczywa na podatniku, a nie pracodawcy. Tym samym, jeśli zakład pracy do końca lutego nie przekazał Ci PIT, powinieneś niezwłocznie zareagować. W pierwszej kolejności należy zapytać przełożonego, czy taki dokument przygotował i wysłał. Może się okazać, że pracodawca wysłał PIT w ostatni dzień lutego, a zatem na jego otrzymanie będzie trzeba poczekać kilka dni. W sytuacji, gdy jednak tego nie zrobił, w Twoim obowiązku jest przypomnienie o tej konieczności. Jeśli mimo interwencji wciąż jednak nie otrzymałeś dokumentu, możesz przesłać oficjalne ponaglenie listem poleconym. Jeżeli i to nie poskutkuje, wówczas masz możliwość poinformowania o tym fakcie urząd skarbowy.

Niewydanie pracownikowi PIT w terminie wiąże się z odpowiedzialnością karną. Niemniej takie rozwiązanie wciąż nie zadowoli podatnika, który mimo tego, że pracodawca poniesie konsekwencje swojego zaniedbania, nie otrzyma informacji niezbędnych do rozliczenia PIT. W takiej sytuacji masz prawo zgłosić się do urzędu skarbowego po specjalne oświadczenie PIT, które zakład pracy przekazał odpowiednio wcześniej lub też możesz zapoznać się z informacjami o dochodach na oficjalnym portalu Ministerstwa Finansów podatki.gov.pl. Jeśli takich danych nie znajdziesz, może się okazać, że pracodawca nie przekazał ich w ogóle. Wtedy jedynym rozwiązaniem jest samodzielne oszacowanie dochodów wraz z uwzględnieniem wysokości zaliczek na podatek dochodowy.