Jak obliczyć wymiar urlopu dla pracownika?

Każdy pracownik oprócz tego, że w trakcie tygodni roboczych powinien wykonywać rzetelnie swoją pracę, ma prawo do tego, żeby wykorzystać przysługujące mu dni płatnego urlopu. Oczywiście mowa o pracownikach zatrudnionych na umowę o pracę. Ci, którzy nie mają szczęścia korzystać z tej formy zatrudnienia i podpisują z pracodawcą umowę zlecenie lub umowę o dzieło, nie mają prawa np. do płatnego urlopu.

Ile wynosi długość urlopu?

Zobacz również: Cztery cechy dobrego biura rachunkowego

Ponieważ umowa o pracę podpada pod Kodeks Pracy, przepisy znajdujące się w tym zbiorze reguł określają także kwestie związane z udzielaniem urlopu. Mówią one między innymi o tym, jak obliczyć wymiar urlopu dla pracownika. Długość wypoczynku zależy w największym stopniu od stażu pracy. Podstawą, od której zaczyna się naliczanie urlopu, jest dwadzieścia dni. Wymiar ten obowiązuje do czasu, aż okres pracy przekroczy dziesięć lat. Kiedy do tego dochodzi, długość urlopu wypoczynkowego zwiększa się do dwudziestu sześciu dni. Dzięki zatrudnieniu na umowę o pracę można zyskać dodatkowe dni wypoczynku.

Warto przy tym podkreślić, że do stażu pracy wliczają się nie tylko lata spędzone na umowie o pracę. Znaczenie ma w tym kontekście również czas spędzony w szkole oraz na uczelni wyższej. I tak na przykład dla średniej szkoły ogólnokształcącej wynosi on cztery lata, a dla szkoły wyższej – osiem lat.

W obliczaniu wymiaru urlopu dla pracowników mogą pomóc specjaliści z biura rachunkowego świadczącego usługi kadrowe.

Generalnie rzecz biorąc, prawo do wykorzystania wszystkich dni z przysługującego urlopu ma się dopiero wówczas, gdy w danej firmie przepracuje się pełny rok. Jednak i wcześniej można skorzystać z urlopu, tyle że w niepełnym wymiarze. Za każdy przepracowany miesiąc zyskuje się prawo do wykorzystania przysługującego urlopu w wymiarze jednej dwunastej. Może się to przydać wówczas, gdy potrzebny będzie jeden dzień wolny dla zregenerowania sił. Oprócz tego każdy pracownik ma prawo, aby zgłosić tak zwany urlop na żądanie. Wymiar dni wolnych, które wchodzą w skład tej puli, wynosi cztery dni.